Ziggo Mini Next problemen: probeer deze oplossingen eerst

Door

Wesley Akkerman

·

Publicatie:

·

Laatste update:

·

3

Laatste update:

3

Ziggo Mini Next problemen

Het kan gebeuren dat je last hebt van verschillende Ziggo Mini Next problemen. In dit artikel bieden we daarom oplossingen aan voor problemen die wel vaker de kop opsteken.

Wanneer je een abonnement afsluit bij Ziggo, dan kan het zijn dat je de Ziggo Mini Next krijgt. Met dit model krijg je onder meer toegang tot live tv en Ziggo Replay, en kun je tot vierhonderd uur aan televisie opnemen (mits je het juiste abonnement daarvoor afsluit, natuurlijk).

Waarschijnlijk werkt het systeem direct na de korte installatie, maar het kan ook zijn dat je tegen verschillende Ziggo Next Mini problemen aanloopt. Dat is erg vervelend, maar gelukkig niet het einde van de wereld. Voor veel problemen bestaan namelijk simpele oplossingen.

Niet elk probleem kun je echter zelf oplossen. Het kan zijn dat de Ziggo-box soms vraagt om een moment geduld. En anders zie je de melding staan dat het internet te traag is, bijvoorbeeld. Dit kan betekenen dat er extern ergens een fout optreedt; dit hoeft niet aan de box te liggen.

Ziggo Mini Next problemen

Mocht je problemen tegenkomen, wat voor problemen dan ook, dan raden we aan eerste te controleren of er iets aan de hand is bij Ziggo zelf. Er kan namelijk een storing zijn. Je kunt dat checken via de Ziggo-storinghulp en anders kun je bij een partij als Allestoringen.nl terecht.

Algemene oplossingen Ziggo Mini Next problemen

Het is mogelijk dat er problemen omstaan met de Ziggo Mini Next. Hieronder eerst een aantal veelvoorkomende problemen:

  • Ziggo Mini Next geen geluid
  • Ziggo Mini Next geen signaal
  • Ziggo Mini Next problemen met TVgids en crashes
  • Algemene problemen met Mini Next

Hieronder gaan we stapsgewijs te werk. Probeer eerst de algemene oplossing hieronder beschreven. Dit lost vaak al een deel van de problemen op.

💡 Heb je een Ziggo-abonnement, check dan ook even de korting (+ gratis producten) die je ontvangt via Ziggo.

Twijfel je of jouw abonnement nog bij je past? Check en vergelijk hier alle abonnementen!

Lees ook: Welk Ziggo pakket heb ik (en kan het goedkoper?)

Heb je kunnen uitsluiten dat het probleem niet van buiten af komt, dan kunnen we alvast wat algemene oplossingen aandragen. Sommige problemen vereisen een specifieke aanpak, maar voor het gros van de moeilijkheden geldt een simpele oplossing: de box even aan en uitzetten.

Algemene oplossing
Zo kun je een groot deel van de Ziggo Next Mini problemen oplossen
Controleer eerst of er geen storing is.
Je kunt dat checken via de Ziggo-storinghulp en anders kun je bij een partij als Allestoringen.nl terecht. Is dat niet het geval? Ga dan verder met stap twee.
Haal de stekker uit het stopcontact.
Wacht minimaal dertig seconden.
Stop de stekker weer in het stopcontact.
Wacht wederom, dit keer totdat het systeem weer volledig opgestart is. Dit kan een paar seconden tot enkele minuten duren, maar nooit langer dan vijftien minuten.
Check of de Ziggo-box weer werkt.
Is dat niet het geval? Dan moet je verder onderzoek doen of je neemt contact op met de klantenservice.

Het kan zijn dat je probleem wat specifieker is, dan heb je ook een specifieke oplossing nodig. Soms helpt het niet om de boel even te resetten, zoals we hierboven beschrijven. Heb je nog steeds last van Ziggo Mini Next problemen? Lees dan snel verder om te zien wat je nog kunt doen.

Ziggo Mini Next: geen signaal

Eén van de Ziggo Mini Next problemen waar je tegenaan kunt lopen, is het feit dat je geen signaal meer hebt. Wanneer je de tekst ‘geen signaal’, of een variant daarop, tegenkomt op je televisie, dan ligt het probleem mogelijk niet bij de mediabox van de provider — maar bij je televisie.

Lees ook: Ziggo Next Mini: 7 dingen die je eerst moet weten

Ziggo Next mini
De Ziggo Next mini

Of sterker nog: bij de hdmi-kabel die tussen de televisie en mediabox zit. In dat geval doe je er goed aan om de kabels te controleren. Druk de hdmi-kabel stevig aan in de poort van de tv en box en kijk of daarmee het probleem verholpen is. En check of er nergens sprake is van een kabelbreuk.

Hieronder leggen we in een handig stappenplan uit wat je allemaal kunt doen in het kader van kabelmanagement en checken of er geen probleem met aansluitingen zijn. Zorg er overigens voor dat je honderd procent zeker weet dat je overgeschakeld bent naar het juiste hdmi-kanaal.

Geen signaal?
Het kan zijn dat je de tekst ‘geen signaal’ ziet staan in beeld. Wat nu? Zorg ervoor dat je het juiste hdmi-kanaal selecteert en ga dan als volgt te werk. Als de kabel achter in de tv op HDMI 1 aangesloten is, dan moet de tv ook zijn ingesteld op HDMI 1.
Check de kabels.
Loop alle kabels even goed na, vooral de hdmi-kabel. Zit die goed in de tv? En in de box? Is er sprake van een kabelbreuk?
Vervang de kabel indien nodig.
Kijk of je een andere kabel kunt vinden. Doet het probleem zich niet voor bij deze kabel, dan is de oude dus kapot.
Probeer een andere aansluiting.
Mocht het probleem zich voordoen bij elke kabel, dan is de hdmi-poort op je tv misschien kapot. Probeer in dat geval een andere poort uit en check of je nog steeds geen signaal hebt.
Probeer een ander scherm.
Heb je nog een monitor thuis staan? Dan kun je kijken of je de box daarop kunt aansluiten. Werkt dit wel, dan is er een probleem met je tv en dien je contact op te nemen met de fabrikant van die televisie.
Sluit uit dat het niet aan de box ligt.
Werkt het beeld ook niet op een ander scherm, dan ligt het misschien toch aan de mediabox. Neem in dat geval contact op met Ziggo.

Ziggo Next Mini problemen: crashes en tv-gidsgedoe

We komen ook met een oplossing voor de mensen die te maken krijgen met crashes en (eventueel daarbij horend gedoe met de tv-gids). We komen deze problemen vaak tegen wanneer mensen hun mediabox in de bridgemodus hebben gezet, omdat ze zelf al een betere modem hebben staan.

Gebruikers die zich in deze problemen herkennen, moeten even opletten. Je merkt dat de tv-gids niet laat, het internet niet werkt of heel traag is, opnieuw opstarten lost niet op, resetten heeft niet het beoogde effect en zelfs teruggaan naar de fabrieksinstellingen haalt niets uit. En nu?

Voor die mensen hebben een snelle tip, helemaal wanneer de foutcode CS1028 in beeld staat. Die code laat zien dat de box geregeld vastloopt. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de eerdergenoemde bridgemodus. Wanneer je de box zonder die modus instelt, moeten de problemen verdwijnen.

Lees ook: Ziggo foutcode CS2004 opgelost

Wat blijkt: de Ziggo Next Mini problemen duiken alleen op wanneer je box in die bridgemodus heb staan. Maar je moet hem altijd direct koppelen aan de modem van Ziggo. Je kunt wel eventueel andere routers in een bridgemodus plaatsen, maar dit specifieke Ziggo-apparaat dus niet.

Ziggo Next Mini problemen: apparaat start niet op

Soms kan het gebeuren dat het apparaat niet meer opstart. Dat is vervelend, want dan kun je niet eens bij de instellingen om iets aan te passen. In dat geval moeten we een harde reset uitvoeren, die net even anders werkt dan de stekker kort uit het stopcontact trekken. Dat werkt als volgt.

Ziggo Mini Next: Harde reset
Zo voer je een harde reset van de Ziggo Mini Next uit.
Haal eerst de stekker uit het stopcontact.
Wacht even een paar seconden voordat je verdergaat.
Druk nu op de standbyknop van de Ziggo Next Mini.
Houd de knop voorlopig ingedrukt.
Doe nu de stekker weer in het stopcontact.
Terwijl je de knop dus ingedrukt houdt.
Houd de knop nog eens tien seconden ingedrukt.
En selecteer dan de optie voor het resetten.

Ziggo Next Mini problemen: geen geluid

Tot slot kijken we nog even naar de problemen die zich voor kunnen doen met betrekking tot geluid. Dit is echter een ontzettend breed onderwerp, vanwege de vele soorten televisies, receivers, soundbars, speakers en versterkers, waardoor we niet overal heel diep op in kunnen gaan.

Maar we kunnen je wel goed op weg helpen met wat algemene aanwijzingen. Wanneer er een audioprobleem opduikt, dan heeft dat vrijwel altijd te maken met een verkeerde instelling of een combinatie van verkeerde instellingen; op de tv, het geluidsysteem of de mediabox.

In veel gevallen blijft alles goed gaan wanneer de tv en de box (en eventueel het geluidsysteem) op de automatische standen draaien. Merk je dus ergens een probleem op, probeer dan eerst terug te gaan naar de standaardinstellingen of kijk of je de optie Automatisch ergens kunt activeren in het menu.

Ook kan het helpen om bijvoorbeeld de hdmi-functionaliteit handmatig om te zetten naar 2.0 (in plaats van automatisch of 1.4). Hoe dat moet, verschilt per tv; houd de handleiding er dus bij. De beeldkwaliteit van de Ziggo-box kan altijd naar 4k overgezet worden, als automatisch niet werkt.

Tot slot kunnen er problemen opduiken met geluidstandaarden als Dolby Atmos. Als één van de apparaten binnen de koppeling daar géén ondersteuning voor aanbiedt, maar je de instelling toch ergens activeert, dan hoor je niets. Door de optie uit te schakelen, los je het probleem snel op.

Lees ook

  1. Ziggo Next Mini: 7 dingen die je eerst moet weten
  2. Ziggo Next Mini installeren: deze methode werkt altijd
  3. Ziggo abonnement prijs + zo kan het goedkoper
  4. Ziggo zenders weg: dit is hoe je het oplost
  5. Ziggo afstandsbediening koppelen
  6. Ziggo Connect Box reset: probeer deze methode eerst
  7. Ziggo foutcode CS2004: deze oplossing werkt wel
  8. Viaplay Ziggo: kanaal, kosten en uitleg
  9. Netflix bij Ziggo: zender, kosten en uitleg

Topics:

Schrijft sinds 2006 over technologie. Of het nu gaat om de Chromecast, Chromebook of Google Home, hij draait zijn hand er niet voor om.

Foutje gezien? Mail mij! Dat zou ik enorm waarderen.

Feedback form

3 gedachten over “Ziggo Mini Next problemen: probeer deze oplossingen eerst”

  1. Halloijn naam is Sjaak Kagenaar
    Ik heb nu een week 2 ziggo next mini’s in huis in de woonkamer geen enkel probleem maar bij de 2e tv al een hele week bezig met ziggo om het volgende probleem op te lossen tw code CS1011 met daarbij de tekst dat mijn abonnement niet herkent wordt
    Niemand bij ziggo komt met een oplossing, het enige antwoord is dat ik nog maar een paar dagen geduld moet hebben en dat hij dan misschien gaat werken lang leve Ziggo

    Beantwoorden
  2. Hallo Wesley, goed verhaal. Maar ik heb mijn twijfels over de foutmelding “geen signaal” en de hdmi kabel of -aansluiting.
    Volgens mij heeft de HF signaalontvangst niets te maken met de hdmi verbinding.
    Dan onder “crashes en tv-gidsgedoe” Er staat: Je merkt dat de tv-gids niet laat.
    Laat moet zijn laadt. Komt van het werkwoord laden!
    Ik heb mijn probleem en de oplossing daarvoor (nog?)niet in jouw verhaal gevonden. Dat is het bij herhaling “bevriezen” van de afstandsbediening. Geen toets die nog werkt.
    Mijn oplossing tot nu toe is de spanning van de Next Mini er een half minuutje af. Na de herstart is het soms in één keer weer goed, soms komt het koppelscherm. Ben benieuwd naar je eventuele reactie
    Vr. groet, Arie de Kruijff

    Beantwoorden

Plaats een reactie

Delen op...